Kuskus z selera – najlepsze rzeczy powstają przypadkiem.

Kuskus z selera to lepszy – bo warzywny – zamiennik klasycznego kuskusu z pszenicy. Jak go zrobić? Bardzo prosto! W wyciskarce wolnoobrotowej wyciśnij sok z selera, a jako bonus otrzymasz doskonały kuskus o pysznym, mocno orzechowym smaku. Seler odciśnięty w wyciskarce ma idealnie „kuskusową” strukturę. Jest sypki, rozdrobniony, gotowy do użycia. Taki kuskus stanowi świetną bazę sałatek oraz dań na ciepło. Dodaj do niego dowolne warzywa, owoce, zioła, przyprawy, posiekane orzechy, sos na bazie oliwy oraz soku z limonki lub cytryny, wymieszaj i gotowe!

Przepis z użyciem soku z selera podrzucę za kilka dni, a dziś o tym, jak zrobić kuskus z selera i do czego go dodać.

Kuskus z selera

Kuskus z selera

Kuskus z selera – PRZEPIS:

Surowy seler (2 sztuki – waga ok. 1,2 kg przed obraniem) obierz ze skóry, pokrój na kawałki i wyciśnij z nich sok w wyciskarce wolnoobrotowej Wartmann. Z podanej ilości selera uzyskałem ok. 600-700 ml soku oraz – niespodziewanie – sporą porcję warzywnego kuskusu, z którego zrobiłem dwa proste, pyszne, w 100% roślinne danka: surówkę oraz „kaszę” z patelni z warzywami.

Kuskus z selera

Kuskus z selera

Surówka z selera i jabłka – PRZEPIS:

  • kuskus z selera (z 2 sztuk)
  • 2 spore jabłka, najlepiej o smacznej cienkiej skórce
  • duża garść orzechów laskowych (lub więcej)
  • sok z 2 limonek (lub cytryn)
  • duża garść listków mięty
  • 3-4 łyżeczki ciemnego płynnego miodu (u mnie: miód dębowy)
  1. Kuskus z selera przełóż do miski.
  2. Jabłka pokrój w plastry, plastry pokrój w słupki, a słupki w kostkę. Dodaj do kuskusu selera, wlej sok z limonek i wymieszaj. 
  3. Dodaj grubo posiekane orzechy laskowe i posiekane listki mięty.
  4. Sałatkę warto skropić kilkoma łyżeczkami ciemnego miodu i wymieszać albo podać miód na stół, tak by każdy mógł swobodnie doprawić nim swoją porcję.

Kuskus z selera

Kuskus z selera

Smażony kuskus z selera z warzywami – PRZEPIS:

Kuskus z selera z warzywami to inspiracja klasycznym tabbouleh. Podsmażony kuskus jest jeszcze smaczniejszy, ale jeżeli wolisz, użyj surowego. W ten sam sposób możesz przygotować też kuskus z pietruszki lub pasternaku. Dla finalnego smaku istotna jest spora ilość świeżych ziół, dlatego ich nie żałuj. Dodaję listki mięty, kolendry i oregano; świetnie sprawdzi się również natka pietruszki, tymianek czy bazylia. Pomidorki koktajlowe możesz zastąpić pomidorami malinowymi. Cichym bohaterem jest tu zielony groszek, który lubię dodawać do wszystkiego. W braku świeżego groszku, dodaj mrożony ugotowany na parze (nie dodawaj szaroburego groszku z puszki!).

  • kuskus z selera (z jednej sporej sztuki – waga po obraniu ze skórki to ok. 500 g)
  • 100 g zielonego groszku (może być mrożony)
  • ok. 250-300 g pomidorków koktajlowych
  • papryczka chilli (możesz usunąć pestki)
  • garść orzechów pekan (lub włoskich)
  • garść listków mięty, posiekanych
  • garść listków kolendry, posiekanych
  • garść listków oregano
  • sok z 1 limonki lub cytryny
  • oliwa extra vergine
  • pieprz roztarty w moździerzu
  • różowa sól himalajska, roztarta w moździerzu
  • kwiaty forsycji (opcjonalnie)
  1. Ugotuj zielony groszek, gotowy przelej zimną wodą i odstaw, by odciekł.
  2. Kuskus z selera podsmaż na oliwie przez kilka minut, co jakiś czas mieszając. Przełóż z patelni do miski i odstaw do ostygnięcia.
  3. Do selera dodaj groszek, przekrojone na pół pomidorki koktajlowe, posiekane chilli i pokruszone w dłoniach orzechy pekan.
  4. Dodaj zioła i przyprawy. Wlej sok z limonki oraz chlust oliwy. Wymieszaj, udekoruj kwiatami forsycji, podawaj od razu.

Kuskus z selera

Kuskus z selera