• 100 g gorzkiego kakao (tu: surowe kakao Surovital)
  • 100 g mąki słonecznikowej (nie zawiera glutenu)
  • 100 g suszonych śliwek
  • 50 g nierafinowanego oleju kokosowego
  • 2 łyżki nasion słonecznika
  • szczypta soli

Shortbread – wersja trzecia. Tym razem ze słonecznikiem i suszonymi śliwkami. Wegański i bezglutenowy.

Klasyczny szkocki shortbread to rodzaj deseru (w postaci kruchego ciasta lub ciastek), który składa się z trzech podstawowych składników: masła, mąki i cukru.

Mój wegański i bezglutenowy shortbread bazuje na mące słonecznikowej (w braku innych opcji można ją zastąpić mielonymi nasionami słonecznika) i gorzkim surowym kakao (zamiast tradycyjnej mąki), nierafinowanym oleju kokosowym (zamiast masła) oraz na naturalnie słodkich suszonych śliwkach (zamiast cukru). Dodatkowym składnikiem są nasiona słonecznika.

Shortbread w tej wersji smakuje nam najbardziej. Jest wyjątkowo kremowy, bardzo czekoladowy i – mimo braku cukru w przepisie – wyraźnie słodki, za co odpowiada dodatek mąki słonecznikowej (jest zaskakująco słodka w smaku).

To słodka (choć bezcukrowa) zdrowa i energetyczna przekąska, która w każdym wydaniu smakuje świetnie – można ją jeść saute, z dodatkami albo używać jako składnik deserów (ZOBACZ) czy innych potraw.

Z podanych proporcji otrzymasz 9 kwadratowych porcji. Jedna sztuka waży ok. 35 gramów i ma ok. 200 kcal.

Shortbread slonecznik L_06

PRZEPIS:

1. Suszone śliwki posiekaj nożem na małe kawałki.

2. W robocie kuchennym (tu: Kitchen Aid) wymieszaj kakao, mąkę słonecznikową i śliwki. Mieszaj do momentu, aż masa przybierze postać dość drobnych grudek.

3. Dodaj sól i olej kokosowy i ponownie mieszaj w robocie kuchennym do momentu, aż masa zacznie przypominać… lekko lepką ziemię do kwiatów (dokładnie taką, jaką można kupić w dowolnym sklepie ogrodniczym). Masa powinna być ziemista i dość lepka, dzięki czemu łatwo da się uformować w placek.

4. Do gotowej masy wrzuć nasiona słonecznika i wmieszaj (wgnieć) je tak, by w miarę równomiernie rozprowadzić je w „cieście”.

5. Płytkie ceramiczne naczynie (użyłem kwadratowego naczynia o wymiarach 17×17 cm) wyłóż pergaminem (papierem do pieczenia), przełóż lub przesyp masę na papier, wyrównaj i starannie dociśnij. Możesz to zrobić przez arkusz pergaminu, by masa nie kleiła się do dłoni. Ważne, żeby równomiernie ją rozprowadzić, tak by była możliwie równej grubości w całym naczyniu.

Shortbread slonecznik L_01

6. Wstaw na min. 2-3 godziny do lodówki (najlepiej na całą noc). Shortbread, który widać na zdjęciu, spędził w lodówce 2,5 godziny z uwagi na zdjęcia – trzeba było zdążyć przed zachodem słońca 😉

Shortbread slonecznik L_02

7. Wyjmij papier z masą z naczynia i ostrym nożem potnij na porcje (tu: 9 niedużych kwadratów). By były ładniejsze, możesz odciąć nierówne zewnętrzne krawędzie.

Shortbread slonecznik L_03

8. Shortbread możesz przechowywać w lodówce do 2 tygodni, przełożony pergaminem (papier zapobiegnie sklejaniu). Możesz jeść go w wersji saute lub użyć np. jako składnika TAKIEGO SMAKOŁYKU:

Shortbread slonecznik L_09

Smacznego!

SPRAWDŹ TEŻ DWA INNE PRZEPISY NA SHORTBREAD

Shortbread slonecznik L_04

Mąkę słonecznikową możesz kupić w sklepie z żywnością dla alergików SIN GLUTEN (Al. Wojska Polskiego 41 w Warszawie), o którym pisaliśmy TUTAJ.

Shortbread slonecznik L_08

Shortbread slonecznik L_07