Kanapka z awokado zamiast chleba.

Po co komu chleb czy bułka, skoro mamy awokado? Zielone jajo świetnie sprawdza się w roli podstawy kanapki, pod warunkiem, że jest dobrej jakości, czyli dość duże, idealnie dojrzałe, o ładnym (czyli czystym i zielonym) miąższu, a pestka nie zajmuje większości jego wnętrza. Z takiego awokado w kilka chwil przyrządzisz autentyczne Śniadanie Mistrzów.

Nie wiem niestety, jakiej odmiany awokado używam, staram się w każdym razie kupować tylko takie, jak na zdjęciu głównym w tym wpisie. Dość spore, lekko podłużne (nie bardzo kuliste) i z wyraźnie chropowatą skórką. Miąższ tego awokado jest intensywnie zielony na krańcach i zielono-żółty bliżej pestki, a co najważniejsze – pyszny i bez skaz. Hass też może być, ponieważ łatwo się obiera, ale jego miąższ często jest daleki od ideału.

Jeżeli chcesz pominąć prosciutto, zastąp je np. podsmażonym plastrem Portobello lub zwykłej dużej pieczarki. Orzechy włoskie (ale też pekany czy laskowe) doskonale pasują do awokado, a by dodatkowo podbić orzechowy smak doprawiłem całość surowym olejem z orzechów wyciśniętym w domowej prasie do oleju.

Kanapka z awokado smakuje wspaniale, ale nie pytajcie, jak ją jeść z godnością. Wydaje się, że dobry patent na każdą konstrukcję to metodyczna dekonstrukcja i tak chyba należy do tego podejść 😉 smacznego!

Kanapka z awokado zamiast chleba

Kanapka z awokado zamiast chleba

Kanapka z awokado zamiast chleba

Kanapka z awokado zamiast chleba

Kanapka z awokado zamiast chleba

Kanapka z awokado – SKŁADNIKI na 2 porcje:

Olej tłoczony na zimno z orzechów włoskich

  • ok. 400 g posiekanych orzechów

Kanapka

  • awokado – 2 sztuki
  • duży pomidor (Kumato lub Bawole serce)
  • rukola – 2 małe garście
  • 2 jajka (zerówka, wolny chów)
  • prosciutto crudo – 2 plasterki (lub więcej)
  • kiszone ogórki – 2 sztuki
  • mała garść orzechów włoskich (lub dowolnych innych)
  • pieprz syczuański (albo zwykły, jeżeli nie masz)
  • czarnuszka
  • sól roztarta w moździerzu
  • świeżo wyciśnięty olej z orzechów włoskich (lub innych)
  • trochę masła lub oleju kokosowego do smażenia jajek
  • listki kolendry do dekoracji

Kanapka z awokado – PRZEPIS:

  1. Wytłocz olej z orzechów włoskich: do podajnika prasy do oleju Wartmann wsyp ok. 400 g posiekanych orzechów i włącz urządzenie, wybierając program walnut core lub peanuts. Z takiej ilości surowca, w zależności od jakości orzechów, otrzymasz ok. 150-200 ml czystego, surowego i nieklarowanego oleju. Wytłoczony olej możesz dodawać do potraw od razu albo odstawić na kilka dni do sklarowania – osady opadną na dno.
  2. Na natłuszczonej patelni usmaż jajka sadzone, nie zapomnij doprawić ich solą.
  3. Przekrój awokado na pół, usuń pestkę. Za pomocą łyżki wyjmij miąższ awokado z każdej połówki, a z jednej odetnij kawałek zaokrąglonego spodu – dzięki temu owoc będzie bardziej stabilny na talerzu, co ułatwi skomponowanie kanapki. To samo powtórz z drugim awokado.
  4. Połówki awokado z przyciętym spodem ułóż na talerzach. Na nich ułóż trochę listków rukoli, gruby plaster pomidora, kilka plasterków kiszonego ogórka, po jednym lub dwóch plastrach prosciutto oraz jajko sadzone. Całość skrop hojnie aromatycznym olejem z orzechów włoskich, posyp posiekanymi orzechami i czarnuszką oraz dopraw pieprzem.
  5. Na wierzchu ułóż drugą połówkę awokado i posyp czarnuszką. Dodaj kilka listków kolendry. Kanapka gotowa!

Kanapka z awokado zamiast chleba

Kanapka z awokado zamiast chleba

Kanapka z awokado zamiast chleba

Kanapka z awokado zamiast chleba

Olej z orzechów włoskich

Późną jesienią i zimą robię olej z orzechów włoskich z naszego drzewa rosnącego w kącie ogrodu. Co sezon jest ich tyle, że przeznaczenie kilku kilogramów na olej tylko w niewielkim stopniu ratuje sytuację. Najważniejsze jest jednak to, że domowy wyciskany na zimno olej z orzechów włoskich smakuje po prostu wspaniale. Trudno porównać go nie tylko ze sklepowymi odpowiednikami (także tymi surowymi, tłoczonymi na zimno), ale nawet z domowym olejem tłoczonym z orzechów kupionych na targu. Nasze orzechy, z własnego drzewa, to uprawa w 100% ekologiczna, bez jakichkolwiek nawozów, oprysków czy wspomagaczy. Ani drzewo, ani zebrane pod nim orzechy nie są poddawane żadnym sztucznym procesom, mającym zwiększyć wydajność czy przedłużyć trwałość owoców. Pewnie dlatego olej z takich orzechów jest zdecydowanie bardziej aromatyczny, delikatniejszy i słodszy w smaku, a wiórki po tłoczeniu oleju mają wyraźnie łagodniejszy, bardziej orzechowy, lekko słodkawy smak – zupełnie pozbawiony goryczki, charakterystycznej dla wiórków po tłoczeniu oleju z orzechów kupionych na targu. Jeżeli masz własny orzech w ogrodzie albo chociaż dostęp do owoców z takiego drzewa, korzystaj z okazji 🙂 Olej wyciśnięty z nich w domowej prasie do oleju jest nie tylko najzdrowszy, ale ma też najlepszy smak. Łagodny, słodkawy, wyraźnie orzechowy.

Tłoczenie na zimno oznacza, że olej wyciskany jest z roślin oleistych w temperaturze poniżej 40 stopni C. Dzięki temu zachowuje pełnię walorów odżywczych. Taki olej – surowy, nierafinowany – jemy wyłącznie na zimno, nie używamy go do smażenia. Surowy niefiltrowany olej z orzechów włoskich, tłoczony w domu w niewielkich ilościach do bezpośredniego spożycia jest świeży, pyszny, a dodatkowo stanowi wartościowe źródło szeregu cennych składników odżywczych. To m.in.:

  • NNKT czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe: kwas linolowy, linolenowy, oleinowy odpowiadają m.in. za prawidłowe funkcjonowanie serca i układu oddechowego, poprawiają działanie systemu immunologicznego i sprawność intelektualną,
  • Witamina E – witamina młodości, silny antyoksydant (przeciwutleniacz), który ogranicza działanie wolnych rodników, poprawia wydajność organizmu i spowalnia procesy starzenia. Reguluje procesy metaboliczne organizmu, ogranicza ryzyko zakrzepów, zapewnia wysoką wydolność mięśniową,
  • Witamina A – poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego, silny antyoksydant,
  • Witamina K – warunkuje prawidłowy poziom krzepliwości krwi, wzmacnia strukturę kości,
  • Witaminy z grupy B – zapewniają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, poprawiają samopoczucie i ograniczają napięcie nerwowe.

Wykazuje też wiele właściwości prozdrowotnych, w tym m.in.:

  • działa antyoksydacyjnie (spowalnia procesy starzenia),
  • łagodzi stany zapalne,
  • działa antybakteryjnie, antyseptycznie i przeciwgrzybiczo,
  • poprawia perystaltykę jelit,
  • wspomaga przemianę materii,
  • działa przeciwbólowo,
  • reguluje poziom cholesterolu we krwi.

Poza tym, olej z orzechów włoskich to naturalny kosmetyk. Wywiera pozytywny wpływ na skórę – działa nawilżająco i zmiękczająco, wspomaga jej regenerację, zmniejsza objawy infekcji grzybiczych, wspomaga wzrost włosów, wygładza i odżywia je.

Świeżo tłoczone oleje tuż po wyciśnięciu są mętne, ponieważ zawierają naturalne osady. Najprościej je sklarować, przelewając do szklanego słoika lub butelki i odstawiając na kilka dni. Osad opadnie na dno. Możesz również przefiltrować olej, przelewając go przez gazę. Surowe oleje przechowuj w ciemnym i chłodnym miejscu.

Kanapka z awokado zamiast chleba

Kanapka z awokado zamiast chleba

Kanapka z awokado zamiast chleba

Kanapka z awokado zamiast chleba