• PLACEK:
  • ok. 600 g ziemniaków
  • 3 marchewki
  • seler
  • ok. 100 g jarmużu
  • sporo gałązek świeżego tymianku
  • trochę liści mięty
  • sól, pieprz
  • SAŁATKA:
  • 3 zielone pomidory
  • kilka suszonych pomidorów
  • 3-4 garście świeżego szpinaku typu baby
  • 2-3 łyżki kaparów
  • trochę soku z cytryny
  • ocet balsamiczny
  • oliwa extra vergine

Placek z gotowanych warzyw to świetny sposób na to, by w nudnawe gotowane warzywa tchnąć drugie życie.

Warzywa dość długo smażone na patelni i co jakiś czas mieszane nabierają wyjątkowego smaku i prawdziwego charakteru. Tak przygotowany placek jest naprawdę świetny, podany choćby z lekką, odświeżającą sałatką. Albo i bez.

Jarmuż można zastąpić szpinakiem (wtedy należy blanszować go znacznie krócej), można dodać też  inne warzywa korzeniowe, ale trzeba pamiętać o jednym – podstawowym budulcem placka są ziemniaki. Nadmiar innych warzyw może sprawić, że placek nie będzie trzymał formy. Z drugiej strony, nawet jeśli się trochę pokruszy, who cares? 😉

Pomysł na to danie zaczerpnąłem z książki J. Olivera „Jamie’s Great Britain”.

PRZEPIS:

1. Obierz ziemniaki, marchew i seler ze skóry i pokrój na kawałki (marchew jest najtwardsza, więc kawałki powinny być nieco mniejsze od pozostałych warzyw).

2. Ugotuj warzywa w osolonej wodzie do momentu, aż zmiękną, co powinno zająć około 15 minut. W razie potrzeby gotuj dłużej.

3. Oderwij twarde łodygi od liści jarmużu, porwij liście na mniejsze kawałki i wrzuć do garnka z warzywami, na mniej więcej ostatnie pięć minut gotowania (jeśli jarmuż spędzi w garnku więcej czasu, nic się nie stanie).

4. Odcedź warzywa i zaczekaj kilka minut, aż odciekną i nieco przestygną.

5. Przełóż warzywa do miski i porządnie je ugnieć. Dodaj sporo pieprzu, listki tymianku, posiekane listki mięty i, w razie potrzeby, nieco soli.

6. Na patelni rozgrzej trochę masła i oleju, dodaj warzywa, rozprowadzając je równomiernie po powierzchni i przyklepując łopatką.

7. Smaż warzywa na małym ogniu przez 5 minut, następnie całość przemieszaj, przyklep łopatką i smaż kolejne 5 minut. Czynność tę powtórz dwa lub trzy razy.

8. Zsuń delikatnie placek na deskę (to nic, jeśli trochę się pokruszy), przykryj go patelnią i odwróć.

9. Smaż drugą stronę placka (tym razem już bez mieszania) jeszcze ok. 10-15 minut, aż spód nieco się zrumieni.

10. Zsuń placek na talerz, albo – jeśli nie chcesz ryzykować – przykryj patelnię np. drewnianą deską i odwróć.

11. Podczas smażenia placka przygotuj sałatkę, dodając do miski pokrojone pomidory, szpinak i kapary. Wymieszaj składniki sałatki z dressingiem na bazie soku z cytryny, octu balsamicznego i oliwy.

Smacznego!

Placek ziemniaki L_07

Placek ziemniaki L_08