Farinata jak łąka.

Farinata-łąka to nic innego jak bezglutenowa wersja „meadow focaccia”. W wolnym tłumaczeniu: pyszny chlebek pełen ziela. Wegański, ponieważ pieczony tylko z oliwy, mąki i wody. Dymka i chilli nieco zjarane, ale to nic! Grunt, że możemy pokazać tu efekt finalny bez większego wstydu i wymysłów w stylu „zniknęła tak szybko, że aż nie zdążyliśmy zrobić zdjęć!” 😉

Farinata jak łąka

Farinata jak łąka

Farinata jak łąka

Farinata jak łąka

Farinata jak łąka

Farinata jak łąka – SKŁADNIKI na 10-12 porcji:

  • 4 szklanki mąki z ciecierzycy (odmierzam przy użyciu szklanki o pojemności 200 ml)
  • 16 łyżek oliwy extra vergine
  • 4 szklanki wody mineralnej niegazowanej
  • sól morska, roztarta w moździerzu
  • pół łyżeczki czarnego pieprzu, roztartego w moździerzu
  • kopiasta łyżeczka ziół prowansalskich
  • łyżeczka suszonej szałwii
  • dodatki: pomidorki koktajlowe, bób, rzodkiewki, czerwona cebula, chilli, szczypiorek, dymka, zielone szparagi, rabarbar, kolendra, tymianek, majeranek, etc.

Farinata jak łąka – PRZEPIS:

  1. Przygotuj ciasto: do miski przesiej mąkę z ciecierzycy, po czym stopniowo dodaj wodę, jednocześnie mieszając składniki. Dodaj połowę oliwy (8 łyżek) i przyprawy. Wymieszaj. Ciasto powinno mieć konsystencję nieco gęstszą od ciasta naleśnikowego (zobacz).
  2. Miskę z ciastem przykryj i odstaw w temperaturze pokojowej na dwie godziny lub nieco dłużej.
  3. Przygotuj dodatki: umyj i pokrój je tak, by za chwilę sprawnie skomponować z nich „łąkę” lub inny obrazek.
  4. Wstaw do piekarnika naczynie do zapiekania (u mnie o wymiarach ok. 25 x 30 cm). Rozgrzej piekarnik do 210 stopni C.
  5. Do odstawionego wcześniej ciasta dodaj pozostałą oliwę (8 łyżek) i wymieszaj.
  6. Wyjmij naczynie z rozgrzanego piekarnika, natłuść je odrobiną oliwy i wlej ciasto. Ułóż dodatki w dowolny sposób. Jeżeli któryś ze składników „zatonie” (np. bób), dodaj kolejny. W farinacie nic nie ginie 😉
  7. Wstaw placek do piekarnika na ok. 30-35 minut; czas pieczenia każdorazowo zależy od grubości placka, im jest cieńszy, tym krócej się piecze. By wierzch nie spiekł się nadmiernie, na ostatnie kilka minut możesz przykryć farinatę folią aluminiową.
  8. Upieczoną farinatę odstaw na 10 minut, by nieco odpoczęła.
  9. Placek jest bardzo sycący. Każda farinata smakuje świetnie zarówno na ciepło, jak i na zimno. Możesz przechowywać ją w lodówce do 4 dni. Podzielona na małe porcje doskonale sprawdza się jako bezglutenowy śniadaniowy zamiennik pieczywa.

Farinata jak łąka

Farinata jak łąka

Farinata jak łąka

Farinata jak łąka

Farinata jak łąka