Gofry z kaszy gryczanej – wegańskie – tylko 2 główne składniki.

Specjalnie dla tych, którym zabrakło drożdży na gofry z Liège albo mąki lub warzyw na różne inne gofry bez glutenu wymyśliłem naprędce taki oto przepis: wegańskie gofry z kaszy gryczanej, wody i ewentualnych dodatków smakowych (słodkich lub wytrawnych), które można dowolnie dobierać. Tak naprawdę, gofry z gryki to po prostu adaptacja mojego starego przepisu na wegańskie placki z kaszy gryczanej. Zrobisz je z najprostszych składników, które każdy lub prawie każdy ma zawsze pod ręką.

To bardzo łatwy przepis, którzy docenią nie tylko zapaleni amatorzy kaszy 🙂 Gofry z kaszy gryczanej robią się łatwo, a dodatkowo przy pomocy przypraw lub słodzideł ukształtujesz ich smak na wiele sposobów.

Dwa bazowe składniki, ewentualne dodatki, blender i gofrownica. Tylko tyle potrzeba, by odkryć kolejny przepis z serii „coś fajnego z niczego” 😉

Gofry z kaszy gryczanej są w 100% wegańskie (nie zawierają jajek, masła, mleka ani żadnych innych składników pochodzenia zwierzęcego), ale my – choć jemy głównie warzywa – nie jesteśmy weganami, więc zjedliśmy je z pysznym polskim miodem (na zdjęciach widać leśny wielokwiat ze sprawdzonej pasieki) i rozmrożonymi białymi porzeczkami. Weganie na pewno dobiorą sobie inne wspaniałe dodatki, smacznego!

Gofry z kaszy gryczanej i wody

Gofry z kaszy gryczanej i wody

Gofry z kaszy gryczanej i wody

Gofry z kaszy gryczanej i wody

Gofry z kaszy gryczanej i wody – SKŁADNIKI na ok. 7 sztuk:

Ciasto

  • 250 g kaszy gryczanej niepalonej (suchej, nieugotowanej)
  • woda mineralna
  • 1-2 łyżki mielonego cynamonu (u mnie 2)
  • 2 łyżki erytrytolu (to naturalny zamiennik cukru, który zawiera ZERO kalorii, więcej przeczytasz o nim w tym wpisie); zamiast erytrytolu możesz dodać cukier
  • 1 łyżeczka bezglutenowego proszku do pieczenia
  • olej do natłuszczenia gofrownicy

Dodatki – dowolne, np.

  • owoce
  • miód
  • ricotta
  • syrop daktylowy
  • masło orzechowe
  • krem czekoladowy, etc.

Gofry z kaszy gryczanej i wody – PRZEPIS:

  1. Suchą (surową, nieugotowaną) kaszę gryczaną wsyp do miski, zalej sporą ilością wody mineralnej (2-3 cm ponad poziom kaszy) i odstaw na noc lub na co najmniej 10 godzin. W tym czasie kasza pęcznieje, mięknie i znakomicie nadaje się do ciasta na gryczane gofry, placki lub naleśniki.
  2. Przecedź kaszę (nie gotuj!) i przełóż do blendera molekularnego Wartmann*. W razie potrzeby wlej odrobinę świeżej wody mineralnej (tylko tyle, by ułatwić pracę urządzenia) i dokładnie zmiksuj wraz z dodatkami (cynamon lub inne przyprawy, proszek do pieczenia albo soda, erytrytol albo cukier) uzyskując gładkie ciasto, nieco bardziej gęste od naleśnikowego. Jeżeli ciasto będzie zbyt rzadkie, możesz dodać ok. 50 g mąki gryczanej niepalonej, ryżowej lub innej, by je zagęścić.
  3. Natłuść płyty grzejne odrobiną oleju, nakładaj ciasto dużą łyżką lub chochlą i kolejno piecz gofry do momentu, aż ładnie się zrumienią. Czas pieczenia uzależniony jest od modelu gofrownicy, u mnie trwa to 10 minut.
  4. Gofry z kaszy gryczanej mają dość solidną i pulchną strukturę. Kto zna i smaży placki z namaczanej kaszy gryczanej, wie o co chodzi. Kto nie zna, niech nie spodziewa się po gofrach z gryki chrupkości ani lekkości. Gofry są dość ciężkie i sycące, trochę jak bułki, ale jednocześnie niskokaloryczne. Jedna sztuka liczy max. 150 kcal.

Wartmann to świetny blender z dodatkowym kielichem do zadań specjalnych, więcej przeczytasz o nim we wpisie o blenderach wysokoobrotowych z funkcją próżni.

Gofry z kaszy gryczanej i wody

Gofry z kaszy gryczanej i wody

Gofry z kaszy gryczanej i wody

Gofry z kaszy gryczanej i wody

Gofry z kaszy gryczanej i wody

Gofry z kaszy gryczanej i wody

Gofry z kaszy gryczanej i wody