Cristóbal Balenciaga Museoa w Getarii czyli o tym, że Euskadi to nie tylko góry, ocean, wino i jedzenie.

Sprawdź też inne wpisy dot. Euskadi.

Czasem jest tak, że do zupełnie nieprzypadkowych miejsc trafia się całkiem przypadkiem. I bardzo dobrze, bo gdyby nie to, mogłoby się okazać, że nie trafi się do nich nigdy. Tak jak do baskijskiego Muzeum Balenciagi, które od 2011 roku funkcjonuje w jego rodzinnej Getarii, oddalonej od Donostii (San Sebastian) o ledwie dwadzieścia kilka kilometrów.

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Getaria to niewielka wioska rybacka położona w Euskadi (Kraju Basków), na wybrzeżu Atlantyku. Bardzo urokliwa, może nawet najładniejsza ze wszystkich nadmorskich miasteczek w prowincji Guipuzcoa. Z małym portem, dobrze zachowaną architekturą i pakietem świetnych restauracji, które serwują tak doskonałe i wspaniale przyrządzane ryby i owoce morza, że z San Sebastian jechaliśmy tu na kolację trzykrotnie (–> 10 rzeczy, które musisz zjeść w Euskadi). W tym małym miasteczku, które w sezonie letnim przeobraża się w popularny nadmorski kurort, jest jeszcze jedna atrakcja – Cristóbal Balenciaga Museoa, czyli muzeum mody, które stanowi interesująco i atrakcyjnie zaaranżowaną podróż przez życie i modową twórczość Balenciagi, najsłynniejszego Baska w świecie mody. Twórczość to jak najbardziej właściwe określenie, Balenciaga był bowiem kimś znacznie więcej niż tylko projektantem. Miał wyjątkowy dar kreowania nowatorskich, a jednocześnie precyzyjnych konstrukcji, które ponad wszystko świadczyły o jednym: o niespotykanym u innych talencie i wizjonerstwie. Uważa się go za jednego z najwybitniejszych i najbardziej wpływowych projektantów XX wieku.

Kim był Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga Eizagirre urodził się w Getarii. Wychowywany był przez matkę, która pracowała na służbie u markizy de Casa Torres, babci przyszłej królowej Belgii, Fabioli. Historia na temat narodzin talentu krawieckiego Balenciagi, której w szczegółach można wysłuchać podczas muzealnej projekcji filmu o projektancie mówi, że mały Cristóbal poznał de Casa Torres w jej posiadłości w Getarii, gdzie zabierała go ze sobą pracująca tam matka. To ponoć pod wpływem tych wizyt i kontaktu ze światem arystokracji chłopiec zaczął zdradzać wyjątkowy talent krawiecki, w wieku około 14 lat odtwarzając samodzielnie kreacje markizy. Finalny efekt tych poczynań był taki, że markiza sfinansowała jego naukę krawiectwa w Casa Gomez w San Sebastián. Później sprawy potoczyły się szybko. W 1917 roku Cristóbal otworzył w mieście swoje pierwsze atelier.

Muzeum

Muzeum poświęcone Cristóbalowi otwarto w Getarii niedawno – 7 czerwca 2011. W tamtym czasie było – i może nadal jest – pierwszym muzeum na świecie, poświęconym w całości pracy kreatora mody. Zaprojektowano je z tego samego powodu, dla którego powstaje gros muzeów na świecie – w celu upamiętnienia twórcy, utrwalenia jego dorobku, udostępnienia go zwiedzającym i upowszechnienia świadomości życia Balenciagi oraz jego wkładu i znaczenia dla historii mody, na którą wywiera wpływ do dziś, choć od czasu, gdy ogłosił rezygnację i wycofał się ze świata mody mija właśnie (w 2018) równe 50 lat. W tym celu opracowano stałą wystawę, obejmującą serię zaprojektowanych przez niego sukien i kostiumów, która zapewnia mocno ogólny pogląd na pracę, a przede wszystkim krawiecki geniusz Balenciagi. Na wystawę stałą składa się wybór około 90 pozycji.

Muzeum ulokowane jest w budynku zespolonym z Pałacem Aldamar, dawną rezydencją markiza i markizy de Casa Torre, mentorów Balenciagi w początkach jego kariery. Budynek składa się z czterech pięter podzielonych na trzy duże przestrzenie wystawowe i sześć sal. Jedna z muzealnych sekcji prezentuje rotacyjny wybór dzieł projektanta (łącznie muzeum dysponuje ok. 1200 sztuk strojów, w tym kilka z zasobów księżniczki Monako – Grace Kelly), z których część należy do kolekcji własnej Fundacji Balenciagi, a pozostałe stanowią własność osób prywatnych. Prócz tego, w muzeum organizowane są różne wystawy czasowe i inne przedsięwzięcia o charakterze edukacyjnym i kulturalnym. Sam budynek muzeum także jest wart obejrzenia (najlepiej po zwiedzaniu wnętrza obejść go wokół) ze względu na interesujące połączenie tradycji i nowoczesności w ramach jednej architektonicznej struktury.

Obecna wystawa – widoczna na zdjęciach poniżej – nosi tytuł CRISTÓBAL BALENCIAGA – MODA I DZIEDZICTWO, zajmuje 900 m2 i jest dostępna do 27 stycznia 2019 r. Rok 2018 – Europejski Rok Dziedzictwa – to jednocześnie 50 rocznica rozstania Balenciagi ze światem mody, który w 1968 ogłosił, że zamyka salony w San Sebastián, Paryżu, Madrycie i Barcelonie. Balenciaga zmarł w 1971 r., a rodzina – jak to rodzina – nie uszanowała ostatniej woli Cristobala i kilka lat po jego śmierci sprzedała prawa do marki, dzięki czemu Balenciaga jako brand funkcjonuje do dziś, z siedzibą w Paryżu. Obecnie należy do holdingu Kering Holland N.V. Biorąc pod uwagę ideały, cele, perspektywę i frustracje samego Balenciagi, można zakładać, że gdyby widział, jakie projekty jego nazwisko firmuje dziś, przeżyłby co najmniej załamanie nerwowe. Tworzył i wyceniał swoją twórczość ekskluzywnie, miał w pogardzie prêt-à-porter, którego nie rozumiał, a współcześnie „Balenciaga” jest marką budzącą jedno skojarzenie – street style.

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Poniżej ostatni projekt Balenciagi: zaprojektowane w 1968 r. kostiumy dla stewardes Air France. Balenciaga przyjął to zlecenie (co już samo w sobie – z uwagi na jego pospolitość – było dość niezwykłe), po czym po realizacji całkowicie wycofał się ze świata mody.

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

„W każdej z jego sukni można przejść do potomności”

Cristóbal Balenciaga określany był przez Christiana Diora mianem wizjonera i mistrza haute couture, Coco Chanel mówiła, że „jedynie on potrafi wykroić materiał, złożyć ubranie i ręcznie je uszyć, podczas gdy pozostali tylko projektują”, a Harper’s Bazaar napisał o nim kiedyś tak: „w każdej z jego sukni można przejść do potomności”. Tu niech przemówią zdjęcia jego słynnych autorskich projektów, które wciąż, niezmiennie i od lat oddziałują na kolejne pokolenia kreatorów mody. W muzeum nie można fotografować, dlatego wszystkie fotografie pochodzą z iPhone’a.

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal BalenciagaCristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Transmissions (Dziedzictwo i projektowa kreatywność)

Obecnie, w 2018 roku, część parterowej przestrzeni muzeum poświęcona jest projektowi kreatywno-edukacyjnemu, którego idea polega na tym, że Muzeum Cristóbala Balenciagi nawiązuje kontakt z sześcioma prestiżowymi szkołami mody: Central Saint Martins (UAL w Londynie), Królewską Duńską Akademią Sztuk Pięknych (w Kopenhadze), Islandia Academy of the Arts (w Reykjaviku), Shenkar College of Engineering, Design and Art (w Ramat Gan w Izraelu), Kyoto Seika University (w Kyoto) i Parsons The New School of Design (w Nowym Jorku).

Poniżej kilka fotografii z wystawy młodych projektantów – studentów ww. uczelni:

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga

Gdzie: Aldamar Kalea, 6, 20808 Getaria, Gipuzkoa
Godziny otwarcia w sezonie: 10:00-19:00
Cena biletu: 10 EUR per capita
Na parterze muzeum działa mały butik, są tu głównie albumy modowe i książki o historii mody, jakieś drobne gadżety i perfumy. Sprawdź też: Co przywieźć z Kraju Basków?

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga