WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami.

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami – jak to wygląda i ile kosztuje?

Jak dolecieć na Kanary z kontynentu

Jak chcesz. Linii i lotów z Europy na największe wyspy Kanarów (Teneryfa, Gran Canaria, Lanzarote, Fuerta) jest do wyboru tyle, że każdy znajdzie coś dla siebie, dobierając ofertę do potrzeb i możliwości. My najczęściej latamy po Europie Lufthansą lub liniami z jej grupy (np. Austrian) i właśnie z Austrian Airlines polecieliśmy w tym roku na Teneryfę oraz z powrotem do Warszawy (przesiadki w Wiedniu). Standard lotów Austrian wydaje się ciut wyższy niż w Lufcie, w znacznej mierze za sprawą sympatyczniejszej obsługi, zarówno naziemnej, jak i pokładowej. Jest więcej uśmiechu i tolerancji, fajniejsze podejście do pasażerów z dużą ilością bagażu (to my), etc. Poza tym, lotnisko w Wiedniu jest nieporównanie fajniejsze niż we Frankfurcie (gdzie – mimo rozmiarów portu – nie ma nawet co zjeść), co w przypadku kilkugodzinnego interlandingu ma niemałe znaczenie.

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

Wyspy Kanaryjskie via Binter Canarias

Między wyspami podróżowaliśmy samolotami lokalnego przewoźnika Binter Canarias. Trasa lotów wyglądała tak:

  • Tenerife Norte – El Hierro,
  • El Hierro – La Gomera (via Tenerife Norte, interlanding trwał około 3 godzin),
  • La Gomera – Tenerife Norte.

Binter Canarias słyną z uprzejmości i wysokiej jakości obsługi. To hiszpańskie linie lotnicze z siedzibą w Las Palmas de Gran Canaria, założone w roku 1988. Obsługują połączenia między Kanarami, do Hiszpanii kontynentalnej, na Baleary, do Portugalii, Francji, Włoch, Afryki Zachodniej i USA. Co ciekawe, samolot z Tenerife Norte na El Hierro był pełen (na pokładzie głównie lokalsi), a z Tene na La Gomera – już nie (co najmniej 1/3 wolnych miejsc).

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

Loty między Kanarami

Loty między Kanarami to najszybszy i najwygodniejszy sposób podróżowania po archipelagu, a Binter Canarias ma najgęstszą siatkę lotów, wysoki standard obsługi i ogólnie jest bardzo fajny. W trakcie 40-minutowego lotu 2 razy częstują wodą mineralną i jedzonkami (dla bezglutenowych jest gorzka czekolada, wystarczy poprosić o zamiennik).

Loty między wyspami (np. Teneryfa – El Hierro, La Gomera – Teneryfa) zajmują od około 30 do 45 minut, a podróż często trwa nieco krócej niż wskazuje timetable. Loty bez przesiadek obejmują tylko część tras z największych wysp. Nie da się dolecieć bezpośrednio z El Hierro na La Gomera czy z Lanzarote na La Palma lub La Gomera (na tych trasach standardem są przesiadki na Tenerife Norte lub Gran Canaria).

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

Wyspy Kanaryjskie – dojazd z lotniska do wynajętego domu

Na Kanarach – w przeciwieństwie do Azorów – nie korzystaliśmy z taksówek po przylocie, ponieważ CICAR, w którym wynajmowaliśmy samochody na wszystkich wyspach, wydaje auta na lotniskach i w portach promowych (brak dostawy pod drzwi wynajętego domu). Przy wcześniejszej rezerwacji odbiór samochodu na lotniskach przebiega bardzo sprawnie – ludzik w okienku sprawdza naszą tożsamość i prawo jazdy, drukuje umowę w dwóch egzemplarzach, podpisy, kluczyki i do widzenia. Zajmuje to dosłownie minutę. Zwrot auta wygląda tak samo. Nikt nie ogląda samochodu przy zwrocie, a jeżeli po oddaniu auta okaże się na przykład, że stan baku jest niezgodny z ustaleniami, zapiszą to na twoim indywidualnym koncie. Jego założenie online jest warunkiem skutecznej rezerwacji i wynajmu samochodu, a „stan” konta potencjalnie może wpłynąć na kolejne umowy najmu. W cenę wynajmu wliczone jest pełne ubezpieczenie (autentyczne 100%, wszelkie typy szkód, jak na Maderze).

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

Bilety

Bilety łatwo kupisz online. Najkorzystniejsze taryfy wyprzedają się szybko, dlatego im wcześniej to zrobisz, tym lepiej. Samoloty są nieduże, więc dostępna jest tylko klasa ekonomiczna.

Binter sprzedaje loty w 5 taryfach do wyboru. Ich parametry, czyli m.in. wybór miejsc na pokładzie samolotu w cenie biletu, rebooking, no show fee, etc., po wyborze konkretnych lotów są szczegółowo przedstawione online oraz, oczywiście, w e-mailu potwierdzającym zakup. My z półrocznym wyprzedzeniem kupiliśmy 6 lotów dla 2 osób (technicznie nawet 8, ponieważ 2 loty obejmowały przesiadki) w taryfach PROMO, ECONOMICA i FLEXIBLE (w zależności od dostępności na danej trasie), za które zapłaciliśmy łącznie około 350 EUR. Jak widać na poniższym screenie, loty wyprzedają się błyskawicznie – już w grudniu 2023 niektóre loty na maj i czerwiec 2024 były wyprzedane. Wynika to stąd, że dla lokalnych mieszkańców samolot jest podstawowym środkiem transportu między wyspami, a dodatkowo rezydenci mają około 75% zniżki na loty Binterem. Przy takim rabacie koszt podróży Binterem zbliża się do ceny biletu autobusowego 🙂 Wniosek: bilety najlepiej kupować rok wcześniej.

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

Online check-in i bagaż

Odprawa online otwiera się relatywnie wcześnie, ponieważ już na 7 dni przed datą lotu. Linia nie przesyła wówczas emaila z linkiem do odprawy (nam w każdym razie nie przysłała), wystarczy jednak wpisać numer rezerwacji w online check-in i można odprawić się na kilka lotów naraz.

Bagaże rejestrowane można nadać najwcześniej na około 1,5-2 godziny przed danym lotem, choć może również się zdarzyć, że stanowiska odprawy będą wtedy nieczynne, a pracownicy Binter pojawią się przy nich dopiero na około godzinę przed lotem, jak na przykład w przypadku naszego lotu z La Gomera na Tenerife Norte.

Zgodnie z regulaminem Binter, bagaż rejestrowany o wadze do 20 kg per capita możemy nadać przy check-in bezpłatnie, a na pokład możemy wziąć bagaż podręczny o wadze do 8 kg. W praktyce, warunki przewozu bagażu są znacznie bardziej przyjazne. 

W naszym przypadku wyglądało to tak: mieliśmy 3 walizki (dwie duże, jedna mała), 2 plecaki, później także jakieś torebki z pomniejszymi zakupami na lotnisku, etc. Duże walizki na etapie podróży między wyspami bardzo szybko osiągnęły wagę 23 kg każda (butelki wina robią swoje), ale jedyną konsekwencją było oznaczenie ich przez Binter jako heavy, bez dopłaty za nadbagaż. Jeżeli chodzi o bagaż podręczny (plecaki, walizka), na żadnym odcinku podróży nie został nawet zważony. Ilość sztuk bagażu podręcznego również nikogo w Binter nie zainteresowała. W Luftwaffe bagaż oznaczony jako heavy praktycznie zawsze oznacza dopłatę 50 EUR od nowej sztuki bagażu. Nieważne, czy nadbagaż wynosi 4 kg czy 14 kg, musimy wtedy wykupić kolejną sztukę bagażu do 23 kg.

Do momentu, w którym otworzy się security check, na obydwu małych lotniskach (El Hierro, La Gomera) czekamy w otwartej strefie, gdzie mamy do dyspozycji sklep z pamiątkami i jedną kawiarnię z restauracyjką. Na lotnisku na El Hierro można przy okazji zjeść prosty smaczny lunch.

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

Security check

Kanaryjskie lotniska na najmniejszych wyspach funkcjonują według szczególnych zasad. Na El Hierro i La Gomera security check otwiera się dopiero na około 30 minut przed danym lotem, a strefa dla pasażerów po odprawie bezpieczeństwa jest tak kameralna, że zwyczajnie nie zmieściłaby się tam większa grupa pasażerów. To po prostu średniej wielkości sala z krzesełkami, gdzie nie ma ani kawiarni, ani żadnego sklepu. Oczekiwanie na boarding trwa tam około 15 minut i tyle. Przechodzimy po płycie do samolotu, wsiadamy i lecimy.

cdn.

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

WYSPY KANARYJSKIE Loty między wyspami z Binter Canarias

Wyspy Kanaryjskie