AZORY Loty między wyspami. Jak to wygląda?
AZORY Loty między wyspami
Kilka lotów między wyspami w dziko zielonym archipelagu Azorów wystarczyło, byśmy doszli do jednego prostego wniosku: wszystko, co dotąd przeczytaliśmy o lotach między Azorami pisali ludzie, którzy najwyraźniej nie doświadczyli ani jednego takiego lotu. Miały być zaskakująco niskie limity bagażowe, loty o nieustalonych z wyprzedzeniem godzinach, loty odwoływane z uwagi na niskie obłożenie samolotu, puste lotniska, na których trudno uświadczyć kogokolwiek z obsługi naziemnej, by uzyskać choćby cień informacji, i tak dalej… Nic takiego nie miało miejsca, natomiast na kilka innych szczegółów warto zwrócić uwagę.
Jak dolecieć na Azory z kontynentu?
To zależy od wyspy. Kilka lat temu pisaliśmy o tym, jak dolecieć z kontynentu na największą wyspę Azorów – São Miguel z lotniskiem w Ponta Delgada (czytaj tutaj). Przed pandemią TAP Portugal obsługiwał loty bezpośrednie z Lizbony na São Miguel i Terceirę oraz (najczęściej via Ponta Delgada) na Pico. Lecąc z Warszawy, w zależności od przypadku, można było lecieć na Azory z jedną przesiadką (Lizbona) lub nawet dwiema (Lizbona i np. Zurych) – właśnie tak lecieliśmy na wyspy w 2019, ale stało się tak tylko dlatego, że za późno kupiliśmy bilety i nie było już lotów WAW-LIS-PDL. W trakcie pandemii TAP skasował lot z Lizbony na Pico i nie przywrócił go do tej pory. W efekcie bezpośrednie loty TAP ze stolicy Portugalii na Azory docierają teraz tylko do dwóch wysp: Terceira i São Miguel. Loty na trasie Lizbona – Pico obsługuje obecnie tylko Azores Airlines, która lata również pomiędzy poszczególnymi wyspami (i na wielu innych trasach nieobsługiwanych albo obsługiwanych w niewielkim zakresie przez inne linie).
Poniżej São Jorge na trasie z Terceiry na Pico:
Poniżej pas lotniska i belt na Pico, a na kolejnym zdjęciu currais:
Terceira
W tym roku lecieliśmy z TAP Portugal z Wawy na Terceirę, pomiędzy wyspami przemieszczaliśmy się via Azores Airlines (plus promy na krótszych trasach) i wracaliśmy znów z TAP z São Miguel do Warszawy.
A propos lotu na Terceirę: jeżeli przylot masz późną nocą (jak my – około północy), zamów odbiór samochodu na lotnisku, ponieważ taksówek na lotnisku w Lajes prawie nie ma, a nawet jeżeli jakieś się trafią, jest ich zdecydowanie za mało względem ilości zaskoczonych sytuacją pasażerów. Odbiór auta w wynajętym domku zamówiliśmy na kolejny poranek, a zamieszkaliśmy w małej wiosce Feteira, do której można dojechać tylko samochodem, więc taksówka była nam niezbędna. Taksówkarze po odstawieniu na miejsce jednych pasażerów, wracają na lotnisko po kolejnych, ale kolejka jest długa, a współpasażerowie z samolotu coraz bardziej rozdrażnieni, więc trochę to wszystko trwa. Czekaliśmy na łut szczęścia do 1:00 w nocy. W końcu udało nam się dogadać z taksówkarzem via google translate, a mniej zdeterminowani w walce o transport czekali dalej. Następnym razem: odbiór auta na lotnisku, nawet jeżeli oznacza to niekiedy błądzenie w środku nocy w poszukiwaniu właściwego adresu (domki wakacyjne na Azorach, szczególnie te fajnie położone, miewają adresy typu unnamed road, wynajęliśmy takie miejscówki dwukrotnie). Jedyną wyspą, na której nie powinno być problemu z nocnym transportem z lotniska bez uprzednio zamówionej taksówki, jest São Miguel.
A, jeszcze jedno. Mieliśmy namiar na taksówkarza z Terceiry od naszego hosta, ale kiedy skontaktowaliśmy się z nim rano w dniu przylotu i usłyszał, że miałby nas odebrać z Lajes o północy, stwierdził uprzejmie, że this is not possible ;)
AZORY Loty między wyspami – jak podróżować po Azorach
Pomiędzy poszczególnymi wyspami w archipelagu Azorów najlepiej przemieszczać się samolotami Azores Airlines (ex-SATA International, spółka zmieniła nazwę na Azores Airlines w 2015). Taka forma podróży nie jest najtańsza, ale za to jest najszybsza i najbardziej komfortowa. Loty między wyspami (np. Pico-Terceira, Pico-São Miguel, Terceira-São Jorge, Terceira – São Miguel) trwają około 30-45 minut w zależności od trasy, a podróż trwa zwykle 5-10 minut krócej niż wskazywałby oficjalny timetable.
Bilety łatwo kupisz online. Samoloty są małe, więc dostępna jest tylko klasa ekonomiczna.
Check-in również jest dostępny online, na lotnisku nadajemy tylko bagaż rejestrowany.
Odprawa online otwiera się na 36 godzin przed terminem lotu, a linia przesyła wówczas email z linkiem do odprawy.
Potwierdzenie odprawy online standardowo dostajemy w formie emaila.
O czym warto pamiętać:
- Częstotliwość lotów Azores Airlines pomiędzy poszczególnymi wyspami jest różna, na niektóre wyspy linia lata kilka razy dziennie, a na inne kilka razy lub nawet raz w tygodniu,
- Samoloty Azores Airlines są niewielkie, co do zasady mieszczą na pokładzie od kilkudziesięciu do 100+ pasażerów, w związku z czym bilety wyprzedają się szybko. Bilety na naszych trasach w tym roku (Terceira-Pico, Pico-São Miguel) kupowaliśmy już na Azorach, mniej więcej z tygodniowym wyprzedzeniem. O ile samoloty na relatywnie ekstremalną i umiarkowanie popularną Pico często lecą prawie puste (na pokładzie naszego samolotu z Terceiry na Pico było ledwie 14 osób), o tyle loty z innych wysp np. na São Miguel przeważnie mają pełne obłożenie. Kupując bilety z Pico na Miguel na tydzień przed planowanym lotem nabyliśmy dwa z ostatnich trzech dostępnych miejsc na lot wieczorny (ok. 19:00). Loty wczesnopopołudniowe (ok. 13:00) zwykle są mniej obłożone, ale generalnie trudno przewidzieć natężenie ruchu, dlatego warto mieć na uwadze, że pula biletów jest mocno ograniczona i może zniknąć szybciej niż się spodziewamy,
- Rebooking jest gratis bez ograniczeń, no show kosztuje 20% ceny biletu,
- Zakup biletów i odprawa przebiegają standardowo: bilety można kupić online via https://www.azoresairlines.pt/en lub w punktach SATA na lotniskach na poszczególnych wyspach. Bilety kupowane stacjonarnie są o około 10 EUR droższe względem cen online. Odprawa online otwiera się na 36 godzin przed terminem lotu (jak w TAP Portugal), a linia przesyła wówczas email z linkiem do odprawy,
- Przy zakupie biletów i odprawie nie ma możliwości wyboru czy zakupu miejsc na pokładzie, linia przydziela miejsca automatycznie,
- Ceny biletów na poszczególnych trasach są bardzo zbliżone (nie ma znaczenia, z której wyspy na którą jest lot ani ile trwa – 30 czy 45 minut),
- Bagaż o łącznej wadze do 23 kg per capita można nadać przy check-in bezpłatnie, a na pokład można zabrać ze sobą więcej bagaży bez limitu wagi i bez limitu sztuk. W naszym przypadku wyglądało to tak: mieliśmy 4 walizki (dwie duże, dwie małe), 2 plecaki, kilka toreb, etc. Duże walizki na etapie podróży między wyspami ważyły ok. 17 kg każda, a małe ok. 6-7 kg każda, dzięki czemu suma ich wagi na pasażera wynosiła ok. 23-24 kg i mogliśmy je nadać jako bagaż rejestrowany. Kilogram na plus na walizce nie robi różnicy. Gdyby walizki ważyły więcej, czyli standardowe 23 kg (jedna duża) i 8 kg (jedna mała), moglibyśmy nadać tylko duże walizki, a małe bez dopłaty za nadbagaż weszłyby na pokład. Brak limitu na ilość i wagę bagażu podręcznego to bardzo wygodna rzecz w przypadku dodatkowych zakupów. W Azores Airlines nikt nie czepia się ilości pakunków. TAP Portugal potrafi sfoszyć się na okoliczność trzech sztuk bagażu podręcznego. Nie robią afery, ale zdarza się im czepiać szczegółów – wystarczy wtedy schować mniejszą torbę do większej i problem znika,
- Odprawa bagażowa i odprawa bezpieczeństwa są dość powolne (być może to efekt redukcji zatrudnienia w czasie pandemii, z której konsekwencjami boryka się dziś cały świat), przez co – choć pojawialiśmy się na lotniskach co najmniej na dwie godziny przed planowanym lotem – w jednym przypadku nie zdążyliśmy na czas i wzywano nas do gate’a. Przy lotach między Azorami jest to o tyle ryzykowne, że samoloty nie czekają na spóźnionych, odlatują zgodnie z ustalonym grafikiem. Kiedy pasażer nie zdąży na swój lot na przykład z powodu zbyt wolnej odprawy bezpieczeństwa, ustala z linią termin kolejnego, najbliższego dostępnego lotu,
- Na Santa Maria z innych wysp Azorów dostaniesz się obecnie tylko samolotem. Atlanticoline w 2021 skasował rejs na trasie Sao Miguel-Santa Maria (prom płynął 3 godziny). Loty Azores Airlines na Santa Maria często są objęte promocjami,
- Nie słuchaj lokalsów-optymistów, którzy mówią, że w przypadku lotów wewnętrznych (między Azorami) na lokalnych lotniskach wystarczy pojawić się na godzinę przed odlotem. Nie wystarczy. Być dwie godziny wcześniej to minimum, chyba że nie masz żadnego bagażu rejestrowanego i odprawiasz się online. Tak czy owak, nawet wtedy możesz nie zdążyć z odprawą bezpieczeństwa, która jest powolna,
- Ważne: program jednodniowych darmowych lotów Azores Airlines pomiędzy wyspami, o którym pisaliśmy tutaj, został w 2020 znacząco ograniczony: obecnie darmowe loty są dostępne tylko dla rezydentów Azorów i portugalskich studentów.
Promy
Druga, tańsza opcja przemieszczania się pomiędzy Azorami – dla tych, którzy mają dużo czasu i chcą zaoszczędzić pieniądze – to promy Atlanticoline. Promy są tańsze, ale rejsy na dłuższych trasach (np. Terceira – Pico, Terceira – São Miguel, Pico – São Miguel) trwają okrutnie długo. Przykładowo, rejs z Terceiry na São Miguel trwa ok. 12-13 godzin, natomiast lot na tej samej trasie zajmuje ok. 45 minut.
Podróż promem ma wiele minusów, z których kluczowy to krótki okres dostępności rejsów promowych w ciągu roku: promy pływają wtedy, kiedy warunki pogodowe są odpowiednie, czyli najwcześniej od maja, a często dopiero od czerwca do września lub czasem do początku października. Później jedyną dostępną formą podróży z wyspy na wyspę pozostaje samolot Azores Airlines, których loty również bywają odwoływane lub opóźnione z uwagi na wymagającą aurę. Warunki atmosferyczne na Azorach są na tyle niestabilne, że nigdy niczego nie można być stuprocentowo pewnym, a dotyczy to w szczególności miesięcy wiosennych, jesiennych i zimowych. Latem, od czerwca do września, ryzyko niespodziewanych zawirowań pogodowych jest raczej niskie.
Warto mieć również na uwadze, że w 2021 Atlanticoline skasował rejsy na najmniejszą wyspę Azorów, Santa Maria, w związku z czym z innych wysp archipelagu można dostać się tam tylko samolotem. Santa Maria, choć mikroskopijna na tle pozostałych wysp, dysponuje pełnowartościowym, międzynarodowym lotniskiem obsługującym loty z różnych kierunków świata.
Bilety na rejsy Atlanticoline kupowaliśmy online. Podróż promem ma sens wtedy, gdy do pokonania jest niewielka odległość w krótkim czasie, np. między Pico i Faial (ok. 25 minut w jedną stronę) czy Pico i São Jorge (ok. 2 godziny w jedną stronę). Przy dłuższych trasach (np. Terceira – São Miguel) podróż zajmuje kilkanaście godzin, co jest tylko bezsensowną stratą czasu.
AZORY Loty między wyspami – cdn.
Cześć. Dzieki za informacje bo właśnie planuję Azory. Mam jeszcze jedno pytanie: ile dni należy przeznaczyć na zwiedzanie jednej wyspy? Planuję Faial, Pico, Sao Jorge i Terceira. Pozdrawiam
Odpowiedź jest prosta: to zależy:-) Za pierwszym razem polecieliśmy tylko na Sao Miguel (2 tygodnie). Za drugim – na 3,5 tygodnia – i wtedy zwiedzaliśmy Terceirę, Pico, Faial i znów Sao Miguel. Za trzecim razem – w tym roku – polecieliśmy na miesiąc i zwiedzaliśmy znów Pico (to nasza ulubiona wyspa), Terceirę, Sao Jorge, Graciosę i Faial. Na następny raz zostawiamy Flores, Corvo, Santa Marię oraz ponownie Sao Jorge i Pico – bez Pico lot na Azory się nie liczy;-) Graciosa i Pico to najbardziej magiczne wyspy, ale generalnie każdy Azor to odrębny mikrokosmos. Trudno powiedzieć, ile czasu warto poświęcić jednej wyspie, z niektórych nawet po 7-10 dniach bardzo nie chce się wyjeżdżać. Generalnie, z naszej perspektywy:
Graciosa – minimum 4 dni
Pico – minimum tydzień, a najlepiej miesiąc tylko tu:-)
Faial – minimum 3 dni
Sao Jorge – minimum 7 dni
Terceira – minimum 7 dni
Sao Miguel – minimum 7 dni.