AZORY Loty między wyspami. Jak to wygląda?

AZORY Loty między wyspami

Kilka lotów między wyspami w dziko zielonym archipelagu Azorów wystarczyło, byśmy doszli do jednego prostego wniosku: wszystko, co dotąd przeczytaliśmy o lotach między Azorami pisali ludzie, którzy najwyraźniej nie doświadczyli ani jednego takiego lotu. Miały być zaskakująco niskie limity bagażowe, loty o nieustalonych z wyprzedzeniem godzinach, loty odwoływane z uwagi na niskie obłożenie samolotu, puste lotniska, na których trudno uświadczyć kogokolwiek z obsługi naziemnej, by uzyskać choćby cień informacji, i tak dalej… Nic takiego nie miało miejsca, natomiast na kilka innych szczegółów warto zwrócić uwagę.

AZORY Loty między wyspami

AZORY Loty między wyspami

AZORY Loty między wyspami

AZORY Loty między wyspami

Jak dolecieć na Azory z kontynentu?

To zależy od wyspy. Kilka lat temu pisaliśmy o tym, jak dolecieć z kontynentu na największą wyspę Azorów – São Miguel z lotniskiem w Ponta Delgada (czytaj tutaj). Przed pandemią TAP Portugal obsługiwał loty bezpośrednie z Lizbony na São Miguel i Terceirę oraz (najczęściej via Ponta Delgada) na Pico. Lecąc z Warszawy, w zależności od przypadku, można było lecieć na Azory z jedną przesiadką (Lizbona) lub nawet dwiema (Lizbona i np. Zurych) – właśnie tak lecieliśmy na wyspy w 2019, ale stało się tak tylko dlatego, że za późno kupiliśmy bilety i nie było już lotów WAW-LIS-PDL. W trakcie pandemii TAP skasował lot z Lizbony na Pico i nie przywrócił go do tej pory. W efekcie bezpośrednie loty TAP ze stolicy Portugalii na Azory docierają teraz tylko do dwóch wysp: Terceira i São Miguel. Loty na trasie Lizbona – Pico obsługuje obecnie tylko Azores Airlines, która lata również pomiędzy poszczególnymi wyspami (i na wielu innych trasach nieobsługiwanych albo obsługiwanych w niewielkim zakresie przez inne linie).

Poniżej São Jorge na trasie z Terceiry na Pico:

AZORY Loty między wyspami

Poniżej pas lotniska i belt na Pico, a na kolejnym zdjęciu currais:

AZORY Loty między wyspami

AZORY Loty między wyspami

AZORY Loty między wyspami

Terceira

W tym roku lecieliśmy z TAP Portugal z Wawy na Terceirę, pomiędzy wyspami przemieszczaliśmy się via Azores Airlines (plus promy na krótszych trasach) i wracaliśmy znów z TAP z São Miguel do Warszawy.

A propos lotu na Terceirę: jeżeli przylot masz późną nocą (jak my – około północy), zamów odbiór samochodu na lotnisku, ponieważ taksówek na lotnisku w Lajes prawie nie ma, a nawet jeżeli jakieś się trafią, jest ich zdecydowanie za mało względem ilości zaskoczonych sytuacją pasażerów. Odbiór auta w wynajętym domku zamówiliśmy na kolejny poranek, a zamieszkaliśmy w małej wiosce Feteira, do której można dojechać tylko samochodem, więc taksówka była nam niezbędna. Taksówkarze po odstawieniu na miejsce jednych pasażerów, wracają na lotnisko po kolejnych, ale kolejka jest długa, a współpasażerowie z samolotu coraz bardziej rozdrażnieni, więc trochę to wszystko trwa. Czekaliśmy na łut szczęścia do 1:00 w nocy. W końcu udało nam się dogadać z taksówkarzem via google translate, a mniej zdeterminowani w walce o transport czekali dalej. Następnym razem: odbiór auta na lotnisku, nawet jeżeli oznacza to niekiedy błądzenie w środku nocy w poszukiwaniu właściwego adresu (domki wakacyjne na Azorach, szczególnie te fajnie położone, miewają adresy typu unnamed road, wynajęliśmy takie miejscówki dwukrotnie). Jedyną wyspą, na której nie powinno być problemu z nocnym transportem z lotniska bez uprzednio zamówionej taksówki, jest São Miguel.

A, jeszcze jedno. Mieliśmy namiar na taksówkarza z Terceiry od naszego hosta, ale kiedy skontaktowaliśmy się z nim rano w dniu przylotu i usłyszał, że miałby nas odebrać z Lajes o północy, stwierdził uprzejmie, że this is not possible ;)

AZORY Loty między wyspami

AZORY Loty między wyspami

AZORY Loty między wyspami

AZORY Loty między wyspami – jak podróżować po Azorach

Pomiędzy poszczególnymi wyspami w archipelagu Azorów najlepiej przemieszczać się samolotami Azores Airlines (ex-SATA International, spółka zmieniła nazwę na Azores Airlines w 2015). Taka forma podróży nie jest najtańsza, ale za to jest najszybsza i najbardziej komfortowa. Loty między wyspami (np. Pico-Terceira, Pico-São Miguel, Terceira-São Jorge, Terceira – São Miguel) trwają około 30-45 minut w zależności od trasy, a podróż trwa zwykle 5-10 minut krócej niż wskazywałby oficjalny timetable.

Bilety łatwo kupisz online. Samoloty są małe, więc dostępna jest tylko klasa ekonomiczna.

AZORY Loty między wyspami

Check-in również jest dostępny online, na lotnisku nadajemy tylko bagaż rejestrowany.

AZORY Loty między wyspami

Odprawa online otwiera się na 36 godzin przed terminem lotu, a linia przesyła wówczas email z linkiem do odprawy.

AZORY Loty między wyspami

Potwierdzenie odprawy online standardowo dostajemy w formie emaila.

AZORY Loty między wyspami

AZORY Loty między wyspami

O czym warto pamiętać:

  • Częstotliwość lotów Azores Airlines pomiędzy poszczególnymi wyspami jest różna, na niektóre wyspy linia lata kilka razy dziennie, a na inne kilka razy lub nawet raz w tygodniu,
  • Samoloty Azores Airlines są niewielkie, co do zasady mieszczą na pokładzie od kilkudziesięciu do 100+ pasażerów, w związku z czym bilety wyprzedają się szybko. Bilety na naszych trasach w tym roku (Terceira-Pico, Pico-São Miguel) kupowaliśmy już na Azorach, mniej więcej z tygodniowym wyprzedzeniem. O ile samoloty na relatywnie ekstremalną i umiarkowanie popularną Pico często lecą prawie puste (na pokładzie naszego samolotu z Terceiry na Pico było ledwie 14 osób), o tyle loty z innych wysp np. na São Miguel przeważnie mają pełne obłożenie. Kupując bilety z Pico na Miguel na tydzień przed planowanym lotem nabyliśmy dwa z ostatnich trzech dostępnych miejsc na lot wieczorny (ok. 19:00). Loty wczesnopopołudniowe (ok. 13:00) zwykle są mniej obłożone, ale generalnie trudno przewidzieć natężenie ruchu, dlatego warto mieć na uwadze, że pula biletów jest mocno ograniczona i może zniknąć szybciej niż się spodziewamy,
  • Rebooking jest gratis bez ograniczeń, no show kosztuje 20% ceny biletu,
  • Zakup biletów i odprawa przebiegają standardowo: bilety można kupić online via https://www.azoresairlines.pt/en lub w punktach SATA na lotniskach na poszczególnych wyspach. Bilety kupowane stacjonarnie są o około 10 EUR droższe względem cen online. Odprawa online otwiera się na 36 godzin przed terminem lotu (jak w TAP Portugal), a linia przesyła wówczas email z linkiem do odprawy,
  • Przy zakupie biletów i odprawie nie ma możliwości wyboru czy zakupu miejsc na pokładzie, linia przydziela miejsca automatycznie,
  • Ceny biletów na poszczególnych trasach są bardzo zbliżone (nie ma znaczenia, z której wyspy na którą jest lot ani ile trwa – 30 czy 45 minut),
  • Bagaż o łącznej wadze do 23 kg per capita można nadać przy check-in bezpłatnie, a na pokład można zabrać ze sobą więcej bagaży bez limitu wagi i bez limitu sztuk. W naszym przypadku wyglądało to tak: mieliśmy 4 walizki (dwie duże, dwie małe), 2 plecaki, kilka toreb, etc. Duże walizki na etapie podróży między wyspami ważyły ok. 17 kg każda, a małe ok. 6-7 kg każda, dzięki czemu suma ich wagi na pasażera wynosiła ok. 23-24 kg i mogliśmy je nadać jako bagaż rejestrowany. Kilogram na plus na walizce nie robi różnicy. Gdyby walizki ważyły więcej, czyli standardowe 23 kg (jedna duża) i 8 kg (jedna mała), moglibyśmy nadać tylko duże walizki, a małe bez dopłaty za nadbagaż weszłyby na pokład. Brak limitu na ilość i wagę bagażu podręcznego to bardzo wygodna rzecz w przypadku dodatkowych zakupów. W Azores Airlines nikt nie czepia się ilości pakunków. TAP Portugal potrafi sfoszyć się na okoliczność trzech sztuk bagażu podręcznego. Nie robią afery, ale zdarza się im czepiać szczegółów – wystarczy wtedy schować mniejszą torbę do większej i problem znika,
  • Odprawa bagażowa i odprawa bezpieczeństwa są dość powolne (być może to efekt redukcji zatrudnienia w czasie pandemii, z której konsekwencjami boryka się dziś cały świat), przez co – choć pojawialiśmy się na lotniskach co najmniej na dwie godziny przed planowanym lotem – w jednym przypadku nie zdążyliśmy na czas i wzywano nas do gate’a. Przy lotach między Azorami jest to o tyle ryzykowne, że samoloty nie czekają na spóźnionych, odlatują zgodnie z ustalonym grafikiem. Kiedy pasażer nie zdąży na swój lot na przykład z powodu zbyt wolnej odprawy bezpieczeństwa, ustala z linią termin kolejnego, najbliższego dostępnego lotu,
  • Na Santa Maria z innych wysp Azorów dostaniesz się obecnie tylko samolotem. Atlanticoline w 2021 skasował rejs na trasie Sao Miguel-Santa Maria (prom płynął 3 godziny). Loty Azores Airlines na Santa Maria często są objęte promocjami,
  • Nie słuchaj lokalsów-optymistów, którzy mówią, że w przypadku lotów wewnętrznych (między Azorami) na lokalnych lotniskach wystarczy pojawić się na godzinę przed odlotem. Nie wystarczy. Być dwie godziny wcześniej to minimum, chyba że nie masz żadnego bagażu rejestrowanego i odprawiasz się online. Tak czy owak, nawet wtedy możesz nie zdążyć z odprawą bezpieczeństwa, która jest powolna,
  • Ważne: program jednodniowych darmowych lotów Azores Airlines pomiędzy wyspami, o którym pisaliśmy tutaj, został w 2020 znacząco ograniczony: obecnie darmowe loty są dostępne tylko dla rezydentów Azorów i portugalskich studentów.

AZORY Loty między wyspami

Promy

Druga, tańsza opcja przemieszczania się pomiędzy Azorami – dla tych, którzy mają dużo czasu i chcą zaoszczędzić pieniądze – to promy Atlanticoline. Promy są tańsze, ale rejsy na dłuższych trasach (np. Terceira – Pico, Terceira – São Miguel, Pico – São Miguel) trwają okrutnie długo. Przykładowo, rejs z Terceiry na São Miguel trwa ok. 12-13 godzin, natomiast lot na tej samej trasie zajmuje ok. 45 minut.

Podróż promem ma wiele minusów, z których kluczowy to krótki okres dostępności rejsów promowych w ciągu roku: promy pływają wtedy, kiedy warunki pogodowe są odpowiednie, czyli najwcześniej od maja, a często dopiero od czerwca do września lub czasem do początku października. Później jedyną dostępną formą podróży z wyspy na wyspę pozostaje samolot Azores Airlines, których loty również bywają odwoływane lub opóźnione z uwagi na wymagającą aurę. Warunki atmosferyczne na Azorach są na tyle niestabilne, że nigdy niczego nie można być stuprocentowo pewnym, a dotyczy to w szczególności miesięcy wiosennych, jesiennych i zimowych. Latem, od czerwca do września, ryzyko niespodziewanych zawirowań pogodowych jest raczej niskie.

Warto mieć również na uwadze, że w 2021 Atlanticoline skasował rejsy na najmniejszą wyspę Azorów, Santa Maria, w związku z czym z innych wysp archipelagu można dostać się tam tylko samolotem. Santa Maria, choć mikroskopijna na tle pozostałych wysp, dysponuje pełnowartościowym, międzynarodowym lotniskiem obsługującym loty z różnych kierunków świata.

Bilety na rejsy Atlanticoline kupowaliśmy online. Podróż promem ma sens wtedy, gdy do pokonania jest niewielka odległość w krótkim czasie, np. między Pico i Faial (ok. 25 minut w jedną stronę) czy Pico i São Jorge (ok. 2 godziny w jedną stronę). Przy dłuższych trasach (np. Terceira – São Miguel) podróż zajmuje kilkanaście godzin, co jest tylko bezsensowną stratą czasu.

AZORY Loty między wyspami

AZORY Loty między wyspami

AZORY Loty między wyspami – cdn.