Sałata z olejem lnianym – z bobem, w liściu sałaty.

Ta sałata ma jednego głównego bohatera i nie, wyjątkowo wcale nie chodzi o bób. Kluczowym składnikiem jest tu ubóstwiany przez wszystkich jak kraj długi i szeroki – uwaga – olej lniany. I to w wariancie premium, czyli tłoczony na zimno we własnej kuchni, w domowej prasie do oleju.

Podstawowe składniki, kilka chwil w kuchni i soczysta eksplozja smaków lata gotowa: krótko gotowany i obowiązkowo obrany ze skórki zieloniutki bób, chrupki fenkuł, łagodna sałata rzymska, soczyste pomidory i aromatyczna, pikantna świeża mięta. Podaj to, jak chcesz. Jako lekkie śniadanie, elegancką wegańską przystawkę, dodatek do ryby i tak dalej. Proste pomysły smakują najlepiej.

Uwagi:

  • Celowo pomijam pieprz, nie wspominając o soli (przy tak pełnych smaku składnikach jest zbędna), ale jeżeli potrzebujesz – dodaj
  • Z podanych proporcji składników uzyskasz ok. 4-6 porcji w zależności od wielkości sałaty i jej liści)
  • Fenkuł dodaje chrupkości, a pomidorki koktajlowe zapewniają jeszcze więcej świeżości
  • W sałatkach takich jak ta najlepiej sprawdza się młody, świeży bób o niczym niezakłóconym zielonym kolorze

Domowy olej lniany

Zamiast oliwy, do sałatki dodaję olej lniany (z siemienia lnianego) wytłoczony na zimno, który znakomicie podbija naturalny smak warzyw. Nie oszczędzaj go, a całość tylko na tym zyska. Nasiona lnu to świetny i łatwo dostępny materiał do tłoczenia surowego oleju w domowych warunkach. Olej tłoczony z nich na zimno ma wyrazisty aromat i smak, przez co znakomicie sprawdza się jako dressing.

Tłoczenie na zimno oznacza, że olej wyciskany jest z roślin oleistych w temperaturze poniżej 40 stopni C. Dzięki temu zachowuje pełnię walorów odżywczych. Taki olej – surowy, nierafinowany – jemy wyłącznie na zimno, nie używamy go do smażenia.

Surowy niefiltrowany olej z orzechów lub nasion, tłoczony w domu w niewielkich ilościach i do bezpośredniego spożycia jest świeży, pyszny, a dodatkowo posiada szereg prozdrowotnych właściwości, w tym m.in.:

  • zapobiega chorobom układu krążenia, zawarte w nim wielonienasycone kwasy tłuszczowe redukują poziom LDL, co ogranicza ryzyko choroby wieńcowej,
  • wywiera korzystny wpływ na zdolność koncentracji i pamięć,
  • łagodzi objawy zespołu jelita drażliwego,
  • działa przeciwzapalnie i łagodzi stany zapalne skóry,
  • zawarte w nim fitosterole regulują gospodarkę hormonalną,
  • działa przeciwpasożytniczo, zawarta w nim kukubitacyna działa paraliżująco na większość pasożytów układu pokarmowego,
  • wspomaga przemianę materii,
  • wzmacnia układ odpornościowy,
  • wykazuje działanie antyoksydacyjne, tj. zmniejsza liczbę wolnych rodników odpowiedzialnych za starzenie się organizmu.

Świeżo tłoczone oleje tuż po wyciśnięciu są mętne, ponieważ zawierają naturalne osady. Najprościej je sklarować, przelewając do szklanego słoika lub butelki i odstawiając na co najmniej kilka godzin lub dłużej. Osad opadnie na dno. Możesz również przefiltrować olej, przelewając go przez gazę. Surowe oleje przechowujemy w ciemnym i chłodnym miejscu, w ideale – w naczyniach z ciemnego szkła.

Czytaj też:

Sałata z olejem lnianym

Sałata z olejem lnianym

Sałata z olejem lnianym

Sałata z olejem lnianym

Sałata z olejem lnianym

Sałata z olejem lnianym – SKŁADNIKI na 4 duże porcje:

Olej lniany

  • 400 g siemienia lnianego (na ok. 200-250 ml oleju lnianego)

Sałata

  • 1 nieduża sałata rzymska
  • ok. 500 g bobu (waga po ugotowaniu i obraniu ze skórki)
  • ok. 250 g pomidorków koktajlowych
  • mały (najlepiej młody) fenkuł, czyli koper włoski (albo pół większego)
  • garść listków świeżej mięty
  • domowy olej lniany wytłoczony z siemienia lnianego
  • garść nasion słonecznika, wyłuskanych
  • zielony lub czarny pieprz roztarty w moździerzu (opcjonalnie, ja nie dodaję)

Sałata z olejem lnianym – PRZEPIS:

  1. Wytłocz olej z siemienia lnianego: do podajnika prasy do oleju Wartmann wsyp ok. 400 g siemienia lnianego i włącz urządzenie, wybierając program flax seeds (nasiona lnu). Z takiej ilości surowca otrzymasz ok. 200-250 ml czystego, surowego i nieklarowanego oleju, w zależności od jakości surowca.
  2. Ugotuj bób (3 minuty, polecam też wpis Jak gotować i mrozić bób), przelej go pod bieżącą zimną wodą (by zatrzymać proces gotowania) i obierz ze skórki. Przełóż do miski.
  3. Do bobu dodaj pokrojone pomidorki koktajlowe, cienko skrojony fenkuł (w miarę możliwości użyj do tego celu mandoliny) oraz młode listki mięty. Jeśli używasz większego i starszego fenkułu, odetnij zdrewniałą końcówkę.
  4. Sałatę podziel na liście i osusz. Odłóż największe liście. Najmniejsze listki z samego środka główki porwij na kawałki i dodaj do bobu. Wlej trochę oleju lnianego i wymieszaj.
  5. Na talerzach rozłóż pojedyncze duże liście sałaty. Do środka każdego dodaj porcję bobu z dodatkami. 
  6. Całość posyp słonecznikiem i hojnie skrop olejem lnianym. Warto, zarówno sam, jak i w połączeniu z pysznymi sezonowymi składnikami smakuje naprawdę wyjątkowo!

Sałata z olejem lnianym

Sałata z olejem lnianym

Sałata z olejem lnianym

Sałata z olejem lnianym

Sałata z olejem lnianym

Sałata z olejem lnianym

Sałata z olejem lnianym

Sałata z olejem lnianym

Sałata z olejem lnianym

Sałata z olejem lnianym