Buddha bowl z jajkiem i shiitake.

Buddha bowl to – w wolnym tłumaczeniu – miska zdrowiaJest wspaniałym pomysłem nie tylko na śniadanie, ale jako pierwszy posiłek dnia sprawdza się doskonale. Idea Buddha bowl sprowadza się do tego, by skomponować apetyczną, kolorową miskę, pełną zróżnicowanych i smakowitych dodatków. Dodać do niej możesz wszystko, na co tylko masz ochotę.

W misce z jajkiem i shiitake łagodność ryżu jaśminowego o kleistej konsystencji świetnie kontrastuje z wyraźnie słonym i ostrym kimchi z rzodkiewek, mięsistymi grzybami shiitake o mocno zaznaczonym umami oraz orzeźwiającą, chrupką, surową rzodkiewką. Do tego obowiązkowo jajko (weganie dorzucą coś w zamian) oraz kremowa pieczona dynia. Jako że takie miski to zawsze „coś z niczego”, dodaję to, co zostało mi z upieczonej dzień wcześniej dyni piżmowej (Butternut); w razie potrzeby pokrój kawałek dyni w niewielką kostkę i obsmaż na patelni. Całość warto podać z prostą zieloną sałatką. W moim świecie wszystko warto podać z sałatką… 😉 

Ta miska wegańska nie jest, dlatego jeżeli szukasz przepisów na Buddha bowls w 100% roślinne, zajrzyj tutaj.

Buddha bowl z jajkiem i shiitake

Buddha bowl z jajkiem i shiitake

Buddha bowl z jajkiem i shiitake

Buddha bowl z jajkiem i shiitake

Buddha bowl z jajkiem i shiitake

Buddha bowl z jajkiem i shiitake – SKŁADNIKI na 2 duże porcje:

Bowl

Sałatka

  • musztardowiec, ilość dowolna
  • oliwa extra vergine, wedle uznania
  • 1-2 garście orzechów nerkowca w całości (lub innych) na ok. 200 g zieleniny

Pieczona dynia

  • pieczona dynia, najlepiej pozostała po pieczeniu dzień wcześniej

Dynię możesz upiec tak: obrany ze skórki Butternut (lub dynię innej odmiany, np. Delica, etc.) pokrój w nieduże kawałki, obtocz w oliwie i przyprawach (sól, czarny pieprz, kolendra, ziele angielskie, biała lub czarna gorczyca – wszystko roztarte w moździerzu). Przełóż na blachę wyłożona papierem do pieczenia i wstaw do piekarnika na ok 50 minut lub więcej w razie potrzeby.

Buddha bowl z jajkiem i shiitake – PRZEPIS:

  1. Shiitake przesyp do małej miski, zalej wrzątkiem, przykryj i odstaw na ok. pół godziny.
  2. Ugotuj ryż wg przepisu na opakowaniu, odcedź, przełóż z powrotem do garnka. Przez chwilę przytrzymaj garnek z odcedzonym ryżem na ogniu, a następnie zestaw go z ognia, przykryj i odstaw. 
  3. W tym czasie podsmaż odcedzone shiitake (na maśle lub oleju). Gdy grzyby będą niemal gotowe, dodaj chlust sosu sojowego oraz roztarte w moździerzu rozmaryn (listki), pieprz i kolendrę.
  4. Ugotuj jajka na półmiękko lub twardo – tak jak lubisz.
  5. Ugotowany ryż przełóż do miski, dodaj kimchi z rzodkiewki (lub inne, jakie lubisz), trochę upieczonej wcześniej dyni, smażone grzyby i pokrojoną w plasterki świeżą rzodkiewkę. Na wierzchu ułóż połówki jajek.
  6. Całość skrop oliwą extra vergine (np. borowikową The Green Woodpecker Trill) lub olejem sezamowym i posyp posiekanymi orzechami oraz listkami kolendry. Podaj z sałatką.

Buddha bowl z jajkiem i shiitake

Buddha bowl z jajkiem i shiitake

Buddha bowl z jajkiem i shiitake

Buddha bowl z jajkiem i shiitake

Buddha bowl z jajkiem i shiitake