Persymona czyli kaki – jak to zjeść?

Pochodzące z Azji pomarańczowe kule, kształtem nieco przypominające pomidory, które od jesieni do wczesnej wiosny leżakują na straganach i półkach sklepowych pod nazwą persymona, sharon lub kaki, to owoce różnych odmian hurmy wschodniej. Od dobrych kilku sezonów persymony są w Polsce takim samym elementem jesienno-zimowego targowego krajobrazu jak jabłka, gruszki, pomarańcze, marakuje, śliwki czy winogrona.

Persymona jest doskonałym źródłem witaminy A, zawiera też sporo witaminy C oraz więcej rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika, fenoli i niektórych minerałów niż jabłko. Wykazuje też działanie przeciwutleniające (antyoksydacyjne), dzięki czemu wspiera funkcje organizmu oraz profilaktykę nowotworową.

Jak ją jeść? Poniżej zestaw moich ulubionych przepisów, korzystajcie na zdrowie!

Suszona persymona – PRZEPIS

Suszona persymona to uniwersalna przekąska, świetny dodatek do owsianki, musli, domowych batonów energetycznych, deserów, sałatek, etc.

Persymona

Korzenna persymona z pistacjami i ricottą – PRZEPIS

Tak przyrządzona persymona może być dodatkiem do wszystkiego: owsianki, naleśników, placków, omletów, lodów, grillowanej polenty, i tak dalej.

Persymona

Tarta kakaowa (bez cukru) – PRZEPIS

Persymona

Korzenna jaglanka z zimowymi owocami – PRZEPIS

Persymona

Sałatka z persymoną i suszonym żółtkiem – PRZEPIS

Persymona

Owsianka z daktylami i persymoną – PRZEPIS

Niezawodna śniadaniowa owsianka – słodka, choć bez cukru. Wegańska i bezglutenowa.

Persymona

Krem z dyni i persymony – PRZEPIS

Dynia plus sezonowe owoce to niezawodny patent na zupę krem. Sprawdź też inne przepyszne wersje: z jabłkami i figami, gruszkami, śliwkami, kasztanami, pomidorami i morelami.

Persymona

Egzotyczna persymona – PRZEPIS

…bo świetnie sprawdza się w drinkach!

Persymona

Sałatka z grejpfrutem, persymoną i plastrem miodu – PRZEPIS

Zima to tak samo dobra pora na kolorowe i pożywne sałatki, jak każda inna 🙂

Persymona

Sałatka z persymoną i Castelmagno – PRZEPIS

Persymona

Persymona – wartości odżywcze:

Wartość energetyczna – 70 kcal / 100 g
Białko ogółem – 0.58 g
Tłuszcz – 0.19 g
Węglowodany – 18.59 g (w tym cukry proste – 12.53 g)
Błonnik – 3.6 g

Witaminy

Witamina C – 7.5 mg
Tiamina – 0.030 mg
Ryboflawina – 0.020 mg
Niacyna – 0.100 mg
Witamina B6  – 0.100 mg
Kwas foliowy –  8 µg
Witamina A – 1627 IU
Witamina E – 0.73 mg
Witamina K – 2.6 µg

Minerały

Wapń – 8 mg
Żelazo – 0.15 mg
Magnez – 9 mg
Fosfor – 17 mg
Potas – 161 mg
Sód – 1 mg
Cynk – 0.11 mg

Na podstawie: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

cdn.