Kimchi jak jeść – przepisy na śniadania, obiady i kolacje.

Jedni zastanawiają się, jak zrobić kimchi w domu (bardzo łatwo: przepisy na kimchi z dyni, kimchi z białej rzodkwi, kimchi z rzodkiewki), a drudzy – jak je jeść? Prosto ze słoika? Do czego dodawać? Z czym łączyć? Szatkować, miksować, gotować? Na te i inne pytania odpowiada poniższy wpis.

Za kilka dni podrzucę tu między innymi przepisy na nowe jesienne kimchi oraz na zupę z kimchi, a tymczasem 12 pomysłów na pyszne, pełne smaku pikantne dania z dodatkiem słynnej koreańskiej kiszonki.

By przejść do wybranego przepisu, kliknij w zdjęcie.

I. Kimchi prosto ze słoika

Przede wszystkim, kimchi można jeść takie, jakie jest, prosto ze słoika. Samo albo z dodatkiem, na przykład z jakimś dobrym serem. Świetnie nadaje się do tego kimchi z rzodkiewki.

Kimchi

II. Gofry z ryżu i kimchi (bez mąki)

Gofry z tych dwu składników smakują po prostu wspaniale, a przygotowanie gofrowego „ciasta” nie wymaga mąki ani jajek. Jajko jest za to świetnym dodatkiem, idealnie dopełniającym całość. Do tego lekka cytrusowa sałatka z dressingiem z limonki, która dobrze współgra z całością i odpowiednio równoważy smaki.

Kimchi

III. Spaghetti z sosem z kimchi – tylko 2 składniki

To po prostu makaron z dynią w wersji fusion. Zmiksowane kimchi z dyni piżmowej wygląda jak sos z pieczonych papryk, ma konsystencję zbliżoną do harissy (pikantnej pasty z chilli) i pełni w tym przepisie rolę pesto. Ma za zadanie dokładnie oblepić i dosmaczyć makaron. Pasty nie powinno być zbyt dużo, nie może być również zbyt płynna. Nie dodaję żadnych dodatkowych przypraw, nie solę nawet wody do gotowania makaronu. Smak nadaje tutaj kimchi, które jest wystarczająco pikantne i słone.

Makaron z kimchi to banalnie prosty pomysł na błyskawiczny posiłek, który przygotujesz dosłownie w kwadrans. Dzięki samodzielnie zrobionemu kimchi pyszny i zdrowy domowy fast food masz w zasięgu ręki. Moim zdaniem, makaron z kimchi to jeden z najsmaczniejszych sposobów na wykorzystanie kimchi jako składnika innego dania. Sos z kimchi jest ostry, wyrazisty i pełen smaku, a makaron znakomicie tę intensywność równoważy.

Kimchi

IV. Gofry z mąki ryżowej i sałatka z kimchi

Rewelacyjne, chrupkie ryżowe gofry upieczone na złoto i podane z doskonałą warzywną sałatką z kimchi i sezamem.

Kimchi

V. Omlet z hobak kimchi (bez mąki)

Omlet z kimchi to świetne antidotum na zimne poranki. Jest pikantny, rozgrzewający i sycący, a do tego smaży się szybko i smakuje naprawdę wybornie. Jako że omletów lelawych (we francuskim stylu) po prostu nie lubimy, dla nas przyrządzam je tak, by były nieco bardziej wysmażone, a przede wszystkim puchate.

Kimchi

VI. Buddha bowl

Buddha bowl to – w wolnym tłumaczeniu – miska zdrowiaJest wspaniałym pomysłem nie tylko na śniadanie, ale jako pierwszy posiłek dnia sprawdza się doskonale. Idea Buddha bowl sprowadza się do tego, by skomponować apetyczną, kolorową miskę, pełną zróżnicowanych i smakowitych dodatków. Dodać do niej możesz wszystko, na co tylko masz ochotę. Na przykład kimchi!

Kimchi

VII. Jajecznica z kimchi na gofrze z mąki jaglanej

Idealnie chrupkie gofry jaglane z doskonałą jajecznicą z kimchi to śniadanie mistrzów. Nic dodać, nic ująć!

Kimchi

VIII. Czarny ryż z kimchi i krewetkami

Niezwykle aromatyczne, pełne smaku danko z użyciem przepysznej, pikantnej koreańskiej kiszonki. Krewetki są fajnym dodatkiem, który wzbogaca smak i teksturę. W razie potrzeby możesz zastąpić je przegrzebkami lub rybą (polędwica np. z dorsza, filet, etc.) o delikatnym mięsie, np. ugotowaną na parze. Jeżeli pominiesz owoce morza albo zastąpisz je tofu lub wegańskim serem, potrawa będzie wegańska.

Kimchi

IX. Smażone warzywa z kimchi i ryżem

Smażone lub pieczone warzywa z ryżem czy kaszą to klasyczny „obiad z niczego”. Ryż/kasza zawsze jest pod ręką, a roślinożercom dzień w dzień zostają po czymś jakieś warzywa. Pół fenkułu, pak choi, marchew, seler, pietruszka, kilka pieczarek albo ziemniaków. Standard, kiedy codziennie gotujesz coś roślinnego. To typowe danie resztkowe, jednak dodanie kimchi wznosi je na wyższy poziom.

Kimchi

X. Surówka z kimchi

Surówka z kimchi jest naprawdę doskonała! Spora ilość soku z limonki nie tylko sprawia, że warzywa pięknie się marynują, ale także równoważy wyrazisty, ostro-słony smak kimchi. Po 12 godzinach marynowania przekonasz się również, że zdecydowana większość soku została przez warzywa wchłonięta. Świeże zioła i sezam zostawiam na sam koniec – dodaję je tuż przed podaniem. Surówki nie doprawiam żadnymi przyprawami – kimchi ma wystarczająco bogaty smak.

Kimchi

XI. Smażony ryż z jajkiem, grzybami i kimchi

Ryż smażony w woku to azjatycki patent na błyskawiczne i proste danko z ugotowanego, najlepiej wczorajszego ryżu. Ma komplet cech przepisu na każdą okazję. Tak przyrządzony ryż możesz zjeść na śniadanie (jako bardziej wypasioną jajecznicę), lunch lub kolację – jest pyszny, sycący i rozgrzewający, szczególnie z dodatkiem pikantnego kimchi.

Kimchi

XII. Makaron z kimchi i pieczarkami

Makaron z kimchi i pieczarkami to błyskawiczny, pyszny i sycący roślinny rozgrzewacz. Przepis wymaga tylko kilku składników, jest szybki i tak łatwy, że poradzi z nim sobie każdy.

Kimchi

XIII. Hobak kimchi z jajkiem sadzonym i ryżem

Ryż doskonale współgra z jajkami, choćby w takich potrawach, jak sinangag i jemu podobne. To bardzo proste połączenie, które sprawdza się zawsze, bez względu na to, czy ryż usmażysz, czy ugotujesz.

Kimchi